maandag 17 januari 2011

The mind's I in 2011

Terwijl ik nog aan bewerken ben met de resultaten van mijn eerste shoot van 2011 is het misschien een mooi moment om eens na te denken over de platen die ik het komende jaar wil gaan maken. Wil ik mezelf doorontwikkelen op de gebieden waar ik me nu prima mee vermaak (concert, LARP en modelfotografie) of wil ik misschien toch weer eens een nieuwe tak van sport proberen op het gebied van fotografie?


Sowieso gaat het jaar 2011 voor mij de nodige veranderingen brengen. Eind 2010 ben ik uitgestroomd uit mijn toenmalige opdracht. Na twee en een half jaar heb ik een punt gezet achter mijn eerste opdracht bij een klant voor mijn werkgever. Veel geleerd, veel gedaan, veel lol gehad. Maar ook veel tijd doorgebracht in hotels omdat Zuid-limburg nu eenmaal niet naast de deur ligt en ik geen behoefte had me daar te settelen.

Dat ligt nu achter me en ik ben momenteel dan ook op zoek naar een plek voor mezelf.. huisje / appartementje. Het is zoeken en kijken wat mogelijk is. Ik hoop echter wel dat ik iets kan vinden waarin ik wat ruimte heb om te kunnen gebruiken als kleine home-studio voor mijn model-fotografie.

En dan wil ik vervolgens ook wat meer gaan leren over model en studiofotografie zelf. Ik ben wat fotografie betreft grotendeels autodidact. Af en toe eens een artikel in een tijdschrift lezen, maar voornamelijk gewoon experimenteren en uitproberen. En dat lukt me best aardig. Maar ik zit er toch zwaar over te denken om eens een workshop te volgen op het gebied van studiofotografie.

Tevens hoop ik dat het me dit jaar lukt om eindelijk eens een concept uit te werken dat al 2 jaar in mijn hoofd zit. Het model heb ik er al voor, visagiste ook. Een flinke stapel props. Maar door omstandigheden is het er telkens niet van gekomen om dit uit te werken.

Een tipje van de sluier wellicht, er zit een scene in de derde Lord of the Rings film waarin de Steward of Gondor in zijn eentje aan tafel zit te eten terwijl zijn zoon vertrekt naar een onmogelijk te winnen strijd. Die scene aan die tafel, gecombineerd met stillevens uit de gouden eeuw liggen aan de basis van het idee. En verder verklap ik nog niets.


Op het gebied van LARP blijft er qua fotografie vrij veel zoals het is al zal ik vermoedelijk iets minder fotograferen, omdat ik mezelf weer wat meer wil richten op het spelen van het spelletje zelf. Nieuw karakter bedenken, nieuw kostuum. Wat ik dan waarschijnlijk wel ga doen is een aantal zelfportretten maken van mezelf in het nieuwe kostuum.

Concerten fotograferen heb ik alweer een aantal leuke dingen die ik wil gaan plannen. Sowieso weer de Zwarte Cross. Daarnaast wil ik zien dat ik Paganfest meepak en ben ik aan het regelen dat ik dit jaar eens voor het eerst naar Wave Gothic Treffen in Leipzig ga. En verder zie ik het wel, daar ben ik op dit moment nog niet zo mee bezig. Eerst weer wat andere prioriteiten.

En dan overweeg ik nog om weer iets nieuws te gaan proberen. Afgelopen kerstperiode heb ik zelf 3 fotoboeken gemaakt van m'n archief en het viel opeens op dat ik iedere 2 jaar iets nieuws ben gaan fotograferen. In 2004 begonnen met concertfotografie. 2006 met LARP evenementen fotograferen en in 2008 ben ik voor het eerst met modellen gaan werken. In 2010 heb ik dan niets nieuws begonnen, dus dan misschien maar 2011. Urbex fotografie trekt me namelijk wel. Oude, in verval rakende gebouwen hebben een aantrekkingskracht op me. En ik heb al wel eens iets gedaan in die richting, een aantal keren het Landschaftspark Duisburg Nord bezocht, afgelopen jaar al wel een keer een modelshoot gedaan op een urbex lokatie. Dus ja, dat lijkt me wel wat.

En als afsluiting, ik wil dit jaar ook mijn website www.icemotion.nl gaan vernieuwen. Momenteel draait het op een zelfbouw PHP script, maar ik wil een nieuw design gaan toepassen en daarmee meteen een CMS achter mijn website hangen, meer ruimte geven aan fotomateriaal op de homepage, gebruik gaan maken van lightbox-technieken om de foto's te tonen. Maar ook het invoegen van ruimte om bepaalde shoots of evenementen in de spotlight te zetten. Dat soort dingen heb ik al wel eens gedaan, met name via social networks een blogje maken voor wat extra tekst en uitleg bij een shoot. Dit soort blogs wil ik dus ook meer gaan integreren in mijn site. Wat dan ook betekend dat deze blog tijdelijk is totdat de nieuwe site live is.


 
Kortom, genoeg ambities voor 2011, maar wat er ook lukt en niet lukt, ik ga er in ieder geval plezier aan beleven.

Overige blogs over hetzelfde onderwerp zijn trouwens te vinden op het blog van fotografe Anouk Timmerman, wiens Blogkermis de aanleiding was om deze te schrijven:
http://nouks.nl/2011/01/25/blogkermis-fotografische-plannen-voor-2011/

2 opmerkingen:

  1. Zo, je bent veelzijdig bezig zeg. Mooie plannen en mooie foto's. Ook bedankt voor je reactie op mijn blog.
    Probeer voor de gein eens street photography. Ik ben ook met zoom begonnen.
    Doe een keer mee met een sessie van de Urban Photo Collective. Ik weet niet waar je woont, maar er zijn nu al 8 steden waar je mee kunt doen. Leuk, leerzaam en gezellig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke blog, leuke plannen ^^ Redelijk wat raakvlakken ook. Concertfotografie sowieso :) Ben ook heel benieuwd hoe je website gaat worden. We komen elkaar denk ik nog genoeg tegen. Sowieso digitaal.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen